Jak wiecie według Sahaja Yogi za wszystkimi elementami stoją Bóstwa.
Na przykład agni [ogień] ma Bóstwo zwane Agni Devata. W czystej formie, Agni Devata jest tym, który prawdziwie nas oczyszcza. On oczyszcza wszystko, powiedzmy, że oczyszcza złoto, jeżeli umieścicie złoto w ogniu, ono się nie pali, ono wychodzi jeszcze bardziej olśniewające, lepsze.
Lecz jeśli to jest coś, co nie ma takiej jakości, to spłonie. Więc wszystkie rzeczy łatwopalne są przeważnie niskiej jakości i są jedynie do spalenia. Ale zadziwiająco te niższe rzeczy, tylko wtedy, gdy są oświecone, zaczynają wiedzieć, co jest prawdą a co nieprawdą. Powiedzmy, że kiedy podłożycie trochę drewna i je podpalicie, czyli kiedy ogień zostanie dodany do tego drewna, to płomienie pojawią się z ognia a tak naprawdę podstawą jest to drewno samo w sobie, które jest łatwopalne. Lub zachowują się w taki sposób, jakby wiedziały, jaką pracę należy wykonać.
Teraz różnica pomiędzy Sahaja yoginem a ogniem, który jest tak zainicjowany jest taka, że on [ogień] o tym nie myśli. On jedynie prze do przodu całkowicie finalizując zadania, które mają być wykonane.
I poprzez metodę częstotliwości on wie, gdzie pójść i kogo spalić. I tak oto ogień trwa paląc rzeczy, które musi spalić. A niektóre z niepomyślnych rzeczy są takie, iż ludzie myślą, że on nie ma współczucia, i że ogień musi również mieć trochę współczucia, by oszczędzić pewnych ludzi.
Ale problem polega na tym, byśmy zrozumieli, że jest tak wiele elementów w nas. Mamy ogień, mamy wodę, mamy Matkę Ziemię, wszystkie elementy są w nas. Ale w ogniu – jest tylko element ognia, nic więcej. Więc on działa zgodnie ze swoją własną naturą, taką, że jest ogniem. I jakakolwiek jest właściwość ognia, gdy on jest oświecony, oddziela prawdę od nieprawdy i zaczyna zachowywać się w ten sposób, ale pozostaje ogniem. Nie może stać się współczuciem.
Ale jeżeli spojrzycie na to w pewien sposób, jak zaczniecie wybierać pomiędzy osobą złego typu a [osobą] dobrą, jeżeli patrzycie w pewien subtelny sposób – to jest współczucie, ponieważ to jest prawda, a prawda jest miłością.
Więc cokolwiek on robi, robi to, by zamanifestować miłość Boga, i kiedy on przejawia miłość Boga, powinniście wiedzieć, że chociaż to jest ogień, to on dostaje właściwości osobowości, która jest jakby istotą ludzką.
Ponieważ ona ma rozróżnienie, ona wie co spalić a czego nie. Muszę wam powiedzieć, że pewnego razu robiłyśmy rodzaj czyszczenia drzwi tymi lampami, które dostaliście i Linda pewnego dnia omyłkowo, zbliżyła tę lampę bardzo blisko mojego ciała a płomień lampy był bardzo mocny, ale on po prostu Mnie obszedł [dookoła], Ona była zaskoczona i powiedziała: „Matko, Ty się palisz”. Odpowiedziałam: „Nie martw się” on tylko przeszedł dookoła i znikł.
Więc ogień nie pali osoby, która jest czysta, nie pali. Przykładem jest Sitaji [żona Shri Ramy]. Sitaji, kiedy była zabrana przez Ramę z siedziby Ravany, to widzicie, wszyscy powiedzieli, że ona mieszkała u rakshasa, więc trzeba dowiedzieć się, czy Ona jest winna czy nie. Więc Rama przede wszystkim powiedział: „W porządku” i podłożył ogień. Ona sama powiedziała: „Rozpal ogień, wielkie ognisko” i na [ogniu] usiadła. A kiedy ogień zaczął płonąć to nie mógł jej spalić, ona nie mogła być spalona, a cały ogień wygasł.
Więc w tym momencie Agni Devata wie, co jest właściwe a co właściwe nie jest, kto jest święty, kto jest nikczemny. A istoty ludzkie zużywają mnóstwo czasu na rozpoznanie tego i zrozumienie, nawet w Sahaja Yodze, ponieważ ta wrażliwość musi wzrosnąć dużo bardziej. Dlaczego tak jest, że woda, ogień czy którykolwiek z tych elementów stają się bardziej wrażliwe niż istoty ludzkie? Jak one tak posłusznie załatwiają sprawę, jakby znały zadanie i są w tym takie szybkie, takie efektywne. Powodem jest to, że są całkowicie pod kontrolą Boskości. One są pod kontrolą mocy boskich, całkowicie, w stu procentach. Cokolwiek Bóg chce, robią to, gdy zostaną oświecone.